Monday, January 02, 2012

Dear 2012

Goodbye 2011 


I had quite many memories throughout the year 2011, I guess (?). Being a form five student was really toughen up myself. Thanks 7teen, you teached me a lotssss - how to be more responsible, caring, and being kind to everyone even though some of them have made a wrong doing to me. I don't give a damn.


Sepanjang tahun 2011 ni, ada beberapa kenangan yg aku takkan dapat lupakan. Ada yg buat aku sedih, ada yg gembirakan aku sampai tahap maksima, and and for sure ada jugak yg bahan aku sampai aku pun dah lali. <-- Oh yeah, thanks ek kawan-kawan, aku pun dah pandai bahan orang haha gila :)  <-- bukan satu kebaikan hehe.


" Oh yes, the past can be fun hurt. But you either run from it or learn from it "


Take it or leave it. <-- Bila kita ada masalah/dugaan, kita ada dua pilihan je; ambek masalah tu sebagai experience and lessons or run away from that problem. But if we keep run away from that problem, it won't solve lah. So we just have to face it berbekalkan doa dan tawakkal.


So as day goes by, pengalaman membuatkan diri kita matang. Bukan pada umur, umur tu sekadar nombor semata-mata. Aku dah 18 tahun dah 2012 ni. "Dah besar dah anak abah ni" -Abah. Hehe ye la abah, kakak pun tak sedar >.< Baru nak mengenal dunia. Makin besar cabaran. Tak macam time sekolah 'dulu', dunia kita kat sekolah je huii memang seronok. So bila dah 18 tahun ni, perangai tu kena makin bertambah senonoh lah orang tua kata. <-- baik budak ni, mendengar kata hahahaha :O  ||> weh lupaaa, belum cabut lagi kalendar 2011 hahaha <|| Sayang nak tinggalkan tahun 2011. 


"Some people are just acquaintances in your life so you really don’t need to feel bad about them walking out of your life. Without them, i’m sure your life will be better and whatever you’re regretting, it’s too late now so you must accept it. Someday they’ll regret hurting you so much and leaving you behind."


Berdasarkan ayat di atas menerangkan bahawa.. 
"Sebanyak mana pun kenalan yg kita ada tak bermakna semuanya berguna pada kita dan kekal bersama kita sebab rata-rata dari mereka ada je yg hampeh and useless. Orang yg kita kenal tu datang dan pergi, kadang2 tanpa mengucapkan sepatah kata 'selamat tinggal' sekali pun malah pergi dari hidup kita begitu sahaja. Memang sedih dan hampa jika dikenangkan tetapi kita anggap saje bahawa kita tiada rezeki untuk kekal berkenalan bersama mereka dan berfikiran positif ; akan ada orang baru yg datang dalam hidup kita selepas ni. Yakin bahawa hidup akan jadi lebih bermakna dan bertambah baik walaupun tanpa mereka yg tinggalkan kita dalam keadaan terkontang-kanting atau sebaliknya dan walau apa pun yg kita sesalkan sudah terlambat, kita perlu cube terima dengan seikhlas habis dan redha. Kadang2 hidup tak perlukan ramai kawan 1000 orang di friendlist fb kita atau dalam kehidupan sebenar. Cukuplah kita ada beberapa orang kawan yg sangat memahami kita dan sanggup bersusah payah bersama tatkala kita dalam keadaan memerlukan. Ada kawan 7/8 orang atau beberapa bestfriend pun sudah memadai. Tak perlu kita mengejar BILANGAN kawan yg kita ada, tapi lihatlah sejauh mana SEJATInya kawan kita bersama kita. Dan satu hari nanti, mereka akan menyesal kerana melukakan hati kita dan akhirnya membuat keputusan untuk meninggalkan kita di belakang kerana mereka malu akan kesalahan yg mereka lakukan. At the end of the day, experience teach us. We just have to find a true friend.(ok ni contoh jawapan spm terbaik kihkih)

So biarkan pengalaman & kenangan tahun lepas (2011) jadi satu memori & dah pun jadi sejarah dalam hidup. Tutup buku 2011.

MUKA BUKU BARU TAHUN DUARIBUDUABELAS DENGAN RESOLUSI YG BARU.
Another chance for us to make it right.
Bismillah..

Dear 2011, thank you for reminding me how beautiful my family is, how great my friends are, how love is the best feeling in the world, how challenging a life can be and how important is to live every second like it's the last one.

Dear 2012, I know you are going to be WAY better than 2011. Please prove me right. I will start making a change today. Firstly to myself, and then to the people around me. InshaAllah.

"Pesan pada diri: tabahkan hati kuatkan semangat. Pesan pada hati: kukuhkan iman, banyakkan zikrullah. Pesan pada naluri: jangan mengeluh, jangan kecewa"