Friday, January 13, 2012

Three days of work experience at nursery was fun

Assalamualaikum :]  *post entry sebelum ni lupa nak bagi salam kihkih


"Wey bella, kau lepas spm nak buat apa do?"
"Err aku nak kerja ah cari duit ambek lesen pergi kelas memasak, kelas bahasa inggeris pastu pastu an aku nak pergi kelas menjahit potpet potpet potpet ye la kan cuti lame uhh takkan aku duduk rumah hahahaha potpet pungpang"
"Ohh ok ok dah ar tu, ghoman eh kau banyak na kau nak buek, macam dapek!"


Masing-masing bila dah habis SPM semua nak cari kerja, buat lesen, rata-rata semua taknak stay dekat rumah tolong mak dekat dapur ke kan. Same goes to me lah teehee. (my mom is working dude) So after SPM habis, enjoy sebulan di rumah. Aku apply 1 kerja, dekat pusat tuition budak-budak. Pergi interview and isi borang semua dengan kawan aku and and .. yes dapat kerja. Haha excited. Come on laa aku excited k tolong happy sikit? LOL. But when it comes to payment ... gaji bibik buat kerja rumah 3jam sehari lagi banyak. Sungguh tak patut lah. Just because we're SPM leavers with no any qualifications, it doesn't mean you can put a little charge like that. Macam sesuka hati je. Nggak bisa deh. see, kan dah keluar bahasa indonesia dah -__-


So ye lah, memang aku tak terima kerja tu pun hahaha demand ke? Seriously I'm not demanding nak gaji banyak-banyak ke apa tapi bersesuaian lah sikit dengan tenaga yg diberikan waktu mengajar tu, nak tergolak eden dengar dapat gaji yg macam sangat sikit. Yes, sangat sikit. Do I have to mention it againnn? Ergh, menci tau.


Pendapat yg aku terima dari ibu & abah aku, "Tak berbaloi lah kerja situ kakak, kerja apa gaji ciput camtu. Ibu pun boleh bagi kakak gaji duduk rumah je jage adik-adik ye". *facepalm. Hmm nak buak guano. As I'm the eldest in my siblings, I have to be responsible lah hewhew kakak yg baik kan ^__^  LOL.


************

Selang beberapa hari pastu, I got a phone call from my makwe, Tyaa. (click click).


"Weh, kau nak kerja tak?"
"Hah, nak arrr kerja apa?"
"Kerja tadika/taska, jom ar kau siap cepat nanti pergi interview"
"OMG OMGGG, gaji beghapo? Kek mano? Kau main serang je, aku taktau pape ni"
"Kau datang rumah aku dulu hehe"


Wawawawa. Kerja tadika/taska k. Asal kerja kena berkaitan dengan budak-budak? I love kids, miewmiewmiew <-- eee menunjuknya. Tapi aku harap gajinya sesuai && tak macam gaji kerja yg aku apply sebelum ni. Teehee. Ok dah siap, simple shirt with jeans. Pergi interview dengan Tyaa. Sampai tadika, dah nampak suasana budak-budak, yeay ada budak-budak. Sangat comel weh OMG. The boss panggil for interview mintak resume apa semua, terus dapat kerja and boleh mula kerja sekarang. Oh my oh my, senangnya dapat kerja. Pekerja sangat diperlukan lettew. Haha.


Aku & Tya started our job with playing around with those kids. Omei angatt >.< Balik pukul 7+ pm. Dari pukul 1+ pm.




The real first day kerja mula pada esok harinya, aku datang lambat pukul 7:40am kot. Teehee, lambat 40 minit. Pekerja baru awal-awal dah buat perangai. Boss baik, tak apa. Haha. Aku datang dengan muka menyengih-nyegih sebab dah tak sabar nak tengok budak-budak kecik tu. Tapi akak dekat taska tu dah berdialog dulu "Nabilaaa kenapa datang lambat nii, jaga aneesa tengah nangis, akak nak gi buat susu untuk dia". Hehe ok kak. Aku & akak tu kena jaga 5 budak comel, perangai masing-masing unik. Ok fine, 5 je kan? Tapi petang tengahari nanti ada berbelas budak tadika transit ke situ and it was really chaos, ramai sangat budak. So pagi tu, melayan kanak-kanak. It was fun fun fun!


♥ Faris Zaquan - 2/3 years old I guess. Suke nyonyot. Mata sepet. Aktif. *tak reti bercakap lagi tapi suka bercakap && nasib lah saya faham bahasa dia :P
Aidil Muszaffar - 3 years old. Ben10 is his thing. *tak reti bercakap lagi
Umar - 3 years old. Tak banyak kerenah sangat. Tapi bila dah dapat kawan, baru nak bercakap.
Aneesa - 3 years old. The only girl yg suke menangis/merengek. But then after 3days, dia boleh diam pulak.
Muhammad Arfan Iqbal - 4 years old. Sangat manja. Dah pandai bercakap. **the boy I miss the most sobs.


Arfan is one of the sweetest little boy I've ever met. Muka dia comel & gila sweet. *anak siapa la ni, awesome betul gabungan benih ibubapa dia hahahaha biology term ok* Aku suka bila Arfan cakap "kakakkk, nak dukung *sambil angkat tangan mintak untuk didukung*" Ya Allah, comeinye. Bila rasa nak kenakan Arfan, "kakak penat lah, nanti lah dukung eh" lepas tu confirm dia merengek uwek uwekk >.< HAri demi hari, aku makin sayang dekat budak-budak ni. Bayangkanlah tengok dorang seronok & perangai manja-manja && main-main dengan dorang sekali. 


And I'm really dissapointed when ibu said "kakak tak payah kerja lagi lah, jaga adik-adik pulak". Nak tak nak, I have to. Ibu offer me buat lesen kereta kalau berhenti kerja. Tapi memang kena berhenti pun kan for the sake of ibu ♥  Last day, aku tenung semua muka kanak-kanak dekat situ. Nanti mesti rindu. And yes I miss them badly now. 


Bila kawan-kawan aku tanya (terutamanya lelaki), kau kerja mana? Kerja taska. Dorang mesti akan gelak, "hahahahaha kau lembut ke, best ke jaga budak-budak hahaha". Lah, aku nampak kasar sangat ke? Luaran mungkin lah kasar kan. Tapi dalam hati ada taman ^.^ Kerja taska/tadika 'senang' je & menyeronokkan sebenarnya kalau kita suka budak-budak. Kita cuma perlu ada sifat keibuan sikit. Kata boss tadika/taska tu. And yeah, nampaknya aku dah mencungkil sifat keibuan yg ada dalam diri aku hiiiihi muntah please :p


Three days of work experience at nursery was really fun. No regrets at all. I just miss them so much. Huuuu. Sekarang, aku tengah santai di rumah sambil menunggu masa untuk ambek adik dekat tadika. Teehee.


*sangat best bila cerita pasal budak-budak sampai rasa teringin nak kahwin cepat? Nehh lupakan.

2 comments:

aira shahira azmi said...

ahhhhh!!!suke gilaaaa!!jelesh..tibe2 ma eyes shining..try tenung mata aku..nmpak muka iqbal y comey 2 x?haha..dasatt..aku dh boleh bayang..ni kerja y ko bg at aku kn?ya allah..ruginyaa....kalau lah aku boleh pergi haritu..xpe2..lepas 16/2 ni aku nk cari kerja..kau kena duduk rumah buat lesen..ngee~ohya,kalau taska ni perlukan org lagi lepas 16/2,i think nak laaahhhh...>,<

Bella Lunatik said...

Shahira: Yehh I can see the shine hahaha arfan iqbal sgt omeii x) A'ah ni la kerja yg aku nak bg kt kau tu. Make sure lepas ni kau pergi apply kerja ni tau, ade kosong lg :)