Monday, December 05, 2011

Please don't give up, please be strong.

They said, "How can you expect a man to be brave when he meets with nothing in life but misfortune?"


Well, maybe you're just being misfortunate only for that moment. Good things take time. We've got to be patient. And little by little, we WILL go far and we WILL get it. If we don't get yet, means The Almighty will give you in akhirat nanti. Jangan salah sangka pada Dia. Jangan lah sampai terdetik hati untuk berhentikan sendiri tugasan kita di dunia ni. Siapa kita untuk memutuskan nyawa sendiri? Jangan ambil tugas tuhan. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Mungkin sekarang ditimpa musibah, kesedihan. Dan mungkin esok lusa pula kita di'timpa' kegembiraan dan peroleh kekuatan? Kuatkan semangat untuk hidup. Kuatkan lah semangat untuk teruskan perjuangan, capai lah cita-cita dengan penuh sabar dan berani. 


Aku sendiri kadang-kadang rasa nak mengalah. Tapi ibu & abah aku kata, perlu ke kita mengalah kalau kita sendiri belum usaha secukupnya lagi? Perlu ke kita mengalah kalau kita masih ada daya dan tenaga walau sedikit pun untuk terus cuba? Perlu ke kita mengalah kalau kita masih ada Tuhan kita yang akan selalu tolong kita? Salah Dia ke kalau kita tak berjaya? Salah Dia ke kalau kita tak dapat sesuatu yang kita nak? Cermin diri sendiri. Muhasabah diri sendiri. Apa yang salah pada kita. Manusia memang ada kekurangan. Tapi jangan biarkan kelemahan tu menguasai diri dan membuatkan kita bertambah lemah. 


Allah tak akan bagi ujian pada kita kalau kita tak mampu menghadapinya. Cara-cara Allah untuk menunjukkan kasih sayangNya pada kita, adalah dengan cara memberi ujian pada kita. Dia tahu yang kita mampu untuk menghadapinya. Bersyukur lah sebab Allah masih ingatkan kita. Itu tandanya Dia nak kita lebih dekatkan diri pada Dia. Pada waktu senang ataupun SUSAH.


So kawan-kawan, please be brave and strong.
Day by day, the pain in your heart will goes away and you'll feel relieve.
And  you realize. You'll say "Everything's gonna be fine and I WILL be okay."

P/s: Doa, Usaha, Tawakkal. Tu yang penting.




Yes, tetiba over deep feeling. Well that's how I feel now. I felt sympathy for a friends of mine. He's like a lonely guy and seems he don't want to share his problem with me or anyone, maybe. And he makes me exteremely worry. Hmm, I will always be there for you ;/ Please don't be like this...

No comments: